Verslag van het YourCoach Café op donderdag 18 december 2021 met Wim Thielemans over Jobrepair.
Wim Thielemans en Jobrepair
Wim liet ons onszelf kort voorstellen met een dynamische en leuke oefening:
- Mijn naam
- Ik werk voor…
- Wat ik daar doe is…
- Mijn frustratie op het werk in 1 woord is…
- Nu nomineer ik…
Op 12 minuten kregen we alle 20 mensen te horen! Je moest goed opletten, hij hield iedereen bij de les. Dit zou een kenmerk van Wim blijken te zijn: op een lichte en snelle manier veel gedaan krijgen.
Deel 1 – Over Jobrepair
Wim doorspekte zijn workshop met verhalen uit de praktijk. Zoals dat van de Koepel van de Kringwinkel, waar iedereen een specifieke taak had tot er een reorganisatie kwam. Wim werd erbij geroepen en had op dat moment net Job Crafting ontdekt, waarmee hij de transitie begeleidde en daaraan de naam Teamcrafting gaf.
Het handige aan Job Crafting is dat het een oplossing zoekt voor frustraties zonder te rade te moeten gaan bij anderen. Ze vereist geen toestemming – zolang je er geen schade mee berokkent aan anderen. Maar er is meer nodig dan Job Crafting.
Deel 2 – Over Frustraties
Na acht jaar loopbaangesprekken kwamen acht loopbaancoaches samen om te kijken waarvoor cliënten waren gekomen om patronen te zoeken. Tot hun verbazing kan je alle frustraties die mensen hebben over werk opdelen in vijf categorieën:
- Beloning. Wat je krijgt voor je werkt.
- Relaties. Met wie je werkt en hoe die communiceert en denkt.
- Andere types van mensen, diversiteit…
- Omgeving. Reis van en naar het werk. De werkplek. IT-omgeving.
- Uw waardensysteem. Wat voor jou belangrijk is – en voor de organisatie.
- Taken. Wat je de ganse dag moet doen, afhankelijk zijn van iemand die het jou doorgeeft, doorgeven aan anderen en hoe ze hierop reageren of niet.
Daarmee hangen technieken samen om die frustraties op te lossen of taken anders te doen. Er zijn 4 gekende jobcraftingstechnieken, en Wim voegde er nog een vijfde aan toe.
- Context: waar je werkt en waarmee je werkt. Bv belastingen invullen is een vervelend taakje. Wim stelt aan Catharine voor om dat samen te doen en de eerste die het invult zet het aperitief klaar.
- Relaties: Afzonderen en meer focus, maar ook relaties toevoegen. Je moet niet alles zelf doen. Bv. Jan laat zijn belastingen door iemand anders doen. Vertrek: een relatie eruit halen en werk wordt plots mooier.
- Taak: Verlichten of verzwaren. Bv. Vergadering verslag maken. 4 weken na elkaar het verkeerde doorgestuurd, geen reactie. Dan voorgesteld het verslag niet te maken.
- Cognitief. De betekenis van ons werk waardevoller maken. Bv. Cape Canaveral – president Kennedy praat na het bijwonen van de maanlanding met een zwarte conciërge. ‘What is your job here?’ vraagt hij – ‘I make sure it’s clean so the people have no worries and send people to the moon.’ Dat is cognitief craften.
- Beloning: welk aspect van de taak is plezierig? Bv. Ramen lappen. Dat het gedaan is. Het snel doorduwen om het gedaan te krijgen. Belonen voor het feit dat je het afhebt.
Deel 3 – Tools
Wim gaf ons nog 3 tools mee:
- Het Jobcraftingsspel. Daarin leren mensen swipen zoals in Tinder, op taken.
- 2. Gaat over motivatie en attitude en heet Attitude in a Box. Daarin legt de cliënt kaartjes op een score die maximum drie punten is. Uit de puntenverhouding kan je veel informatie halen, zoals de link met beroepen of een takenlijst waarmee dit overeenkomt.
- Onderzoek wijst uit dat gestructureerde gesprekken betere resultaten geven, zowel in coaching als in aanwerving. Daarom ontwikkelde Wim het CACTUS-model, dat is gebaseerd op de observatie van wat recruiters belangrijk vinden en waar loopbaancliënten vragen over hebben. Dit zijn de vijf pijlers:
Carrière – Loopbaan van het verleden zegt iets over de loopbaan van de toekomst. Je neemt ook dingen mee uit vorige jobs.
Attitude – Genoeg motivatie of frustratie om te doen wat je wel wil doen. Je kan hier Attitude in a Box voor gebruiken maar ook je favorite persoonlijkheidstest zoals de Big 5.
Competenties.
Taken – Welke skills heb je en wat moet je leren om een job uit te voeren?
Uitzoeken –Restwaarde. Wat moet je nog uitzoeken voor je kan landen?
Suggesties – Welke suggestie geef je aan jezelf om te doen?