Verslag van het YourCoach Café op donderdag 25 juni 2020 met Marijke Leys over ‘Voice Dialogue’.
Marijke Leys over ‘Voice Dialogue’
Op donderdagavond 25 juli 2020 ontvingen we Marijke Leys van het Voice Dialogue Instituut in ons online coachcafé. Ze sprak over hoe we via het leren kennen van onze ‘ikken’ makkelijker kwetsbaar én krachtig kunnen worden.
Hier een aantal interessante stukken uit haar workshop:
Wat is Voice Dialogue?
You are not one, but many.
Hal en Sidra Stone
In de jaren ‘70 ontwikkelden 2 Amerikaanse psychologen, Hal en Sidra Stone, de Voice Dialogue methode. De methode heeft haar wortels in het Jungiaanse gedachtengoed, maar je vindt ook aspecten terug van Psychodrama, Transactionele Analyse, Gestalt , Psychosynthese, Client Centered Therapie en Mindfulness. Ook het delenwerk van NLP en opstellingen werken op gelijkaardige manieren.
De Voice Dialogue-methode gaat er van uit dat elke persoonlijkheid bestaat meerdere ikken, of subpersonen. Zo zijn er de plichtsbewuste werker, de innerlijke criticus, de pleaser, de avonturier, de bon vivant, de rebel, de angstige conformist…
Onze ikken tonen zich overal. In dagdagelijkse zinnen als: ‘Ik twijfel’ bijvoorbeeld. Eén ik wil 1, een andere ik wil B. Of: ‘Ik was mezelf niet’ – welke ik is dan ‘jezelf’ en welke zat even aan het stuur? Of: ‘Ik ben zo labiel’ – misschien wisselen bepaalde stukken constant af aan het stuur die elk een andere richting uitwillen
> Welke zijn jouw voornaamste delen?
De opbouw van je verzameling ikken komt voor een stuk via genetisch materiaal en wat je hebt meegekregen en ontwikkeld. Als kind ontwikkelt iedereen subpersonen om geaccepteerd te worden, gezien te voelen… Daardoor ontwikkel je ook het ene meer dan het andere. Dat is niet te vermijden, en het is ook OK. Zo leer je jezelf beschermen en neerzetten. Het maakt ook wie we later zijn, met alles erop en eraan.
Al die subpersonen zitten allemaal samen op de bus, en bepaalde ikken zit daar vaker aan het stuur dan andere. Anders gezegd: sommige ikken komen op een manifeste manier in ons leven aan bod, andere ikken maken ook deel uit van onze persoonlijkheid maar spelen nauwelijks of geen rol.
> Welke delen van jezelf wil je voornamer maken – dus welke ikken wil je graag meer aan het stuur van je bus?
Een van de zwaargewichten op menig bus is de Innerlijke Criticus. Deze ontstaat op jonge leeftijd. Iemand die impliciet/expliciet commentaar had op jou wordt verinnerlijkt tot een stem die je met allerlei lastige boodschappen bombardeert en die tot veel psychisch lijden leidt. De favoriete bezigheid van een Innerlijke Criticus is vergelijken, en dan liefst met de top. Zij die schitteren, het goed doen, juist eten en leven…. Hij of zij praat met een zeer grote authoriteit. Een klant die spreekt vanuit zijn Innerlijke Criticus zegt: ‘Ik kan dat niet. Ik ben dom. Die ander is beter.’
Hier nog wat achtergrondinformatie:
Wat gebeurt er in een Voice Dialogue sessie?
Voice Dialogue betekent letterlijk ‘dialogeren met stemmen’. In zo’n sessie geef je stem aan die verschillende ikken. Je kan dan de positieve intentie ervan onderzoeken, een onderhandeling starten, onderzoeken hoe en waar de subpersoon ontstaan is, op zoek gaan naar een ik die beter past bij de uitdaging die je klant heeft…
Vaak werk je met verschillende stoelen: per ik een andere stoel, zodat je helder het onderscheid kan blijven maken. Je merkt dat ook de lichaamstaal en stem verandert, alsof het deel een geheel wordt en je enkel nog als die subpersoon spreekt.
Hoe beter we al onze ikken leren kennen, hoe meer zicht we krijgen op ons functioneren en hoe meer mogelijkheid om op andere manieren om te gaan met het leven en de situaties waar we mee te maken krijgen.
Bij Voice Dialogue leer je om vanuit het “midden” verschillende stukken in te zetten. Door dit dynamische proces kunnen we afstappen van automatismen en wordt ons leven niet langer geleid door de ikken. We komen tot bewuste keuzes.
Meer weten over Voice Dialogue?
Je leest meer op de website van het Vlaamse Voice Dialogue Instituut, en op de site van Voice Dialogue International.
Boeken
Handboek coachen met Voice Dialogue – Budde en Brugman
Ik en mijn Ikken – Budde, Collewijn en Brugman
Oog in oog met kwetsbaarheid – Marijke Leys
De innerlijke criticus ontmaskers – Hal en Sidra Stone