Aanvullingen op het artikel in Knack Magazine over loopbaanbegeleiding met loopbaancheques.
Loopbaancoaching: Subsidies creëren nieuwe hype
In juni 2017 verscheen een artikel in Knack Magazine over loopbaanbegeleiding, waarvoor onder andere Tom Hallez, zaakvoerder van YourCoach, en onze oud-cursiste Florence Delacave geïnterviewd werden.
Het artikel werpt een niet geheel positief licht op loopbaanbegeleiding. We zijn het niet met alle stellingen eens, maar het opent wel een aantal pertinente vragen:
Wat is het werkelijke effect van loopbaanbegeleiding?
We zijn het ermee eens dat meer opvolging van de effecten van loopbaanbegeleiding geen slecht idee zou zijn. Eén ding dat de auteur niet deed, was een aantal klanten interviewen. Wij krijgen alleszins heel positieve reacties op het concept van loopbaanbegeleiding, en onze aanpak.
Het opent ook het gesprek over het nut en de meerwaarde van individuele begeleiding. Niet enkel coaching, maar ook therapie. Het is onze ervaring dat daarover bij veel mensen nog schroom, wantrouwen, onduidelijkheid… leeft.
Terwijl het in andere landen al een ingeburgerd fenomeen is. Niet enkel in Amerika, maar ook in het Verenigd Koninkrijk, Nederland, Frankrijk en Duitsland is persoonlijke begeleiding, onder welke noemer dan ook, normaal en zelfs iets dat aangemoedigd wordt. Wie dit niet doet, is niet ‘coachable’, wil zich niet laten bijstaan.
Misschien zit er nog zo’n gedachte achter van: “Als je het niet alleen kan, ben je een prutser.” We krijgen ook veel mensen in de praktijk die eigenlijk mogen leren om hulp te vragen, die te ‘flink’ zijn.
Het artikel bevraagt coaches, maar geen klanten. Terwijl, als je wil weten wat loopbaanbegeleiding werkelijk uithaalt, je het aan de mensen die het ondergaan zou moeten vragen. Voor velen is het een openbaring. Ze leren zichzelf kennen, reflecteren terug op hun voorbije keuzes, stippelen een plan uit, proberen nieuwe dingen. Bekijk gerust een aantal Getuigenissen van mensen die bij ons loopbaanbegeleiding volgden.
Doordat er iemand objectief meekijkt en onderbouwde suggesties doet, gaat dat proces vlotter. Vrienden en familie zullen eerder spreken vanuit hun eigen belang: doe niet gek, schoenmaker blijf bij je leest, je hebt zo’n goed loon… of zonder te weten waarover ze het hebben: je moet ervoor gaan, laat je niet tegenhouden…
Een loopbaancoach is voor ons een professional die bepaalde kaders rond werk en leven beheerst. Die mensen daarin zichzelf kan laten vinden, en de mogelijkheden realistisch én hoopvol bekijken.
Soorten loopbaanbegeleiding
Zoals het landschap van de loopbaanbegeleiders gevarieerd is, is ook hun aanpak divers. Van de grote, eerder HR-gerichte bedrijven met een achtergrond in selectie en outplacement, die eerder technisch werken en jobgericht, over de individuele loopbaancoaches die afgestemd op de klant zoeken naar passie, kwaliteiten, doelen, mogelijkheden… tot de alternatievere zaken zoals mindfulness.
In elke richting heb je de mindere uitwassen, die het hele concept een slechte naam geven: bij een minder persoonlijke aanpak krijg je ‘lijstjescoaching’, waarbij je als klant gewoon wat papieren invult en er eigenlijk niet naar je vraag gekeken wordt. Wij krijgen mensen over de vloer die dit volgden, hun opmerking is steevast: “Interessant, maar wat moet ik er nu mee?!”. En dan aan de alternatieve kant zaken die op het eerste zicht niks met werk te maken hebben, zoals blijkbaar dauwtrappen.
Wat doen ze dan allemaal bij loopbaanbegeleiding?
Een standaardaanpak voor loopbaanbegeleiding gericht op de persoon is:
– Wie ben ik
– Wat kan ik
– Wat wil ik
Of er wordt gewerkt aan talenten, kwaliteiten, en mogelijks met job crafting gekeken hoe een droomjob eruit zou zien.
En daaruit volgt dan een plan, een doel, een richting. Mogelijks met een aangepast CV, passende jobs/profielen zoeken/bedenken, contacten leggen, praktische zaken regelen…
Allemaal goede mogelijkheden.
Onze ervaring is dat mensen met unieke problemen komen. De reden dat Tom in het artikel stelt dat een standaard loopbaanvraag in 4 uren kan worden opgelost, is omdat wij ons afstemmen op wat de klant precies nodig heeft. Wij werken met wat de klant werkelijk nodig heeft op dat moment.
Zo kan hij of zij de beweging maken die nodig en nuttig is. Mensen hebben vaak al veel informatie over hun mogelijkeden, veel is online gemakkelijk te vinden. Ze weten eigenlijk wel wat ze zouden moeten, kunnen, willen doen. Ze kennen hun kwaliteiten eigenlijk wel.
Maar ze durven niet, kunnen niet kiezen, twijfelen aan zichzelf. Er zijn diepere zaken die spelen, of blinde vlekken waar ze telkens tegenaan lopen. Dat is de laag waaraan wij werken. Eens daar beweging inkomt, komen de andere aspecten van de vraag als vanzelf in beweging en doen mensen die dingen waarover ze al zo lang twijfel. Of niet – ze blijven waar ze zitten, maar met een vernieuwde helderheid op de redenen waarom ze blijven.
Nog iets dat bij ons van essentieel belang is, is dat de doelstelling van in het beging glashelder is. Vaak kan dat al een deel van het traject vormen, helder krijgen wat er nu precies anders mag, en hoe. Dus niet: “Ik wil beter werk”, maar “Ik wil als marketing specialist werken in een straal van 20km van mijn huis, in één van deze 3 bedrijven:…”
Meer over onze aanpak voor loopbaanbegeleiding.
En wat met die loopbaancheques?
Het is inderdaad zo dat met de loopbaancheques, er een hele markt aan aanbieders is ontstaan. Zij doen allen op hun eigen manier aan loopbaanbegeleiding. Er zijn wel richtlijnen, maar omdat de vragen van mensen zo ruim kunnen zijn en de antwoorden erop, is het quasi onmogelijk om vast te leggen wat een loopbaanbegeleider precies moet doen.
Advies geven over mogelijke jobs, of het net uit de klant laten komen? CV’s bekijken, of kwaliteiten? Diepere lagen onderzoeken, stressverlichting doen, leren communiceren in conflicten, visie en missie scherpstellen…?
We vinden het heel positief dat er vanuit de overheid initiatief wordt genomen om mensen gelukkiger te maken op het werk. Het is onmiskenbaar dat er een collectieve malaise is op werkvlak: veel ziekte, uitval, burn-outs… Door automatisering, versnelling, toenemende werkdruk, besparingen, digitalisering… Dus het idee om mensen daar preventief aan te laten werken, moedigen wij aan.
Dat lost het grotere probleem niet op, maar het zet de mensen alvast in beweging. Het laat hen nadenken over wat ze willen.
De cheques verlagen de drempel naar begeleiding, naar het zich laten ondersteunen in een zoektocht door iemand die daarvoor opgeleid is. Dat er misbruiken zijn, en wantoestanden: zeker. Het systeem is jong. Het artikel in de Knack is een nuttige waarschuwing om het systeem kritisch te bekijken. En het verder te stroomlijnen, om er iets van te maken dat zijn functie goed vervult.
Dat is trouwens al van in het begin bezig. Wij zien regelmatig de updates en veranderingen in de voorwaarden en werkwijze vanuit de VDAB verschijnen. Zoals recent de toetredingsvoorwaarden om als loopbaancoach de cheques aan te bieden, aanzienlijk verstrengd zijn.
Misschien komt er later nog een wijziging in de vergoeding die loopbaancoaches per cheque ontvangen, of een strakker kader rond wat er precies verondersteld wordt aangeboden te worden, of strengere voorwaarden om als klant cheques te kunnen bestellen.
Wat denk jij?
Wat zijn jouw gedachten over de cheques?
Waarvoor zijn ze goed, waarvoor minder?
Onder welke omstandigheden kunnen ze werken?
Wat kan er nog beter?
…?