Programma
Het klassikale gedeelte bestaat uit 11 modules die gericht zijn op vijf essentiële loopbaancompetenties: Motievenreflectie, Kwaliteitenreflectie, Werkexploratie, Loopbaansturing en Netwerken. Deze competenties vormen de bouwstenen voor een gerichte en bevredigende loopbaanontwikkeling en zijn relevant voor iedereen, ongeacht hun positie of ambities. Dit programma vullen we aan met huiswerk, reflectievragen, 1 online module, intervisiebijeenkomsten, supervisie, 2 literatuuropdrachten, 2 loopbaantrajecten en een stage. De opleiding wordt afgesloten met een certificatiedag.
Het klassikale programma van Deel 2 omvat de specifieke loopbaancompetenties uit de Beroepskwalificatie Loopbaanbegeleider. Dit deel bestaat uit 11 modules, verdeeld over 8 dagen die gericht zijn op vijf essentiële loopbaancompetenties: Motievenreflectie, Kwaliteitenreflectie, Werkexploratie, Loopbaansturing en Netwerken. Deze competenties vormen de bouwstenen voor een gerichte en bevredigende loopbaanontwikkeling en zijn relevant voor iedereen, ongeacht hun positie of ambities. De opleiding wordt afgesloten met een certificatie.
Module 1 legt de basis voor professionele loopbaanbegeleiding met focus op persoonlijke benadering en loopbaancompetenties. Het introduceert de deontologische code voor ethische richtlijnen, benadrukt integriteit, professionaliteit en klantgerichtheid, en behandelt de structuur van loopbaantrajecten en de rol van de coach. De module onderscheidt loopbaanbegeleiding van andere diensten en bespreekt uitdagingen en kansen binnen team- en organisatiecontexten. Het onderstreept het belang van een multidisciplinaire aanpak, samenwerking en systemisch denken. Tot slot benadrukt de module kwaliteitsbewaking en deskundigheid voor effectieve en verantwoorde praktijkvoering.
Module 2 herhaalt de fundamenten van coaching en erkent het unieke Model van de Wereld (MOW) van elke klant. Het respecteert klantperspectieven zonder oordeel (No Comment-benadering) en benadrukt geduld in gesprekken (5-secondenregel). Het 7C-Model biedt een gestructureerde aanpak voor coachgesprekken, van contextcreatie tot actiegerichte conclusies. De module behandelt het gebruik van POKE-vragen voor doordachte vraagstelling en verschillende prikkelniveaus die de interactiedynamiek beïnvloeden.
Deze module is gebaseerd op de ICF-definities, -competenties en -normen, die ethische en professionele standaarden voor coaching waarborgen.
Module 3 benadrukt de kracht van diversiteit en inclusiviteit in coaching. Het belang van een gepersonaliseerde aanpak en flexibiliteit van coaches wordt onderstreept. Concepten zoals het Diversiteitswiel en de Culturele Ijsberg helpen persoonlijke vooroordelen te herkennen en verminderen. De module verkent loopbaan- en levensfasen, generatieverschillen en de unieke waarden en werkstijlen van diverse generaties. Het model van de Logische Niveaus en het Loopbaankwadrant worden besproken.
Het observeren en bijsturen gebaseerd op de reactie van de klant is hier essentieel. Coaches moeten het onbekende durven verkennen met de klant, wat vertrouwen en moed vereist. Zo streven we ernaar coaches te ontwikkelen die flexibel en inclusief zijn, en meebewegen met de diversiteit van elke klant.
Module 4 biedt een raamwerk voor het formuleren van loopbaanvragen en stimuleert het vormen van een unieke professionele identiteit. Het benadrukt zelfreflectie, het begrijpen van drijfveren, vaardigheden en waarden, en hun integratie met de arbeidsmarkt. Praktische tools zoals het werkwiel en de SMART-methode ondersteunen een holistische loopbaanplanning, waarbij persoonlijke ambities en externe kansen worden geëvalueerd. Metaforen maken complexe loopbaanconcepten begrijpelijk. Het uiteindelijke doel is om een bevredigende en resonante loopbaan te creëren die niet alleen professioneel succes oplevert, maar ook persoonlijke vervulling en een zinvol leven bevordert.
Module 5 concentreert zich op het belang van introspectie in loopbaancoaching. Het onderstreept hoe grondige zelfanalyse bijdraagt aan loopbaanontwikkeling binnen een snel veranderende arbeidsmarkt. Deze module focust op twee kernaspecten van loopbaanontwikkeling: motieven- en kwaliteitenreflectie. Het verkent hoe het diepgaand begrijpen van intrinsieke drijfveren, motivaties en kwaliteiten waardevol is in effectieve loopbaanbegeleiding. De focus ligt op het toepassen van diverse modellen en hulpmiddelen om klanten te helpen hun potentieel op de arbeidsmarkt te realiseren en te navigeren door de complexiteit van werkgerelateerde interacties.
Module 6 richt zich op het verkrijgen van een realistisch beeld van de arbeidsmarkt en de praktische aspecten van verschillende (knelpunt)beroepen. Het gaat verder dan oppervlakkige vragen en duikt in de dynamiek en waarden van verschillende beroepen, onderzoekend wat professionals in deze sectoren drijft en hoe huidige trends en uitdagingen het werk beïnvloeden. Het onderzoeken van de arbeidsmarkt, het navigeren door carrièrepaden en het begrijpen van de impact van bedrijfsculturen zijn kernonderdelen van deze module. De module omvat een diepgaande verkenning van beroepen, functies en opleidingen, en biedt praktische inzichten en tools om coachees effectief te begeleiden in hun carrièrepaden. Het sluit af met een nadruk op het belang van levenslang leren en het voorbereiden van coachees op toekomstige uitdagingen en kansen.
Module 7 erkent dat loopbaanontwikkeling een flexibel en voortdurend proces is, dat inspeelt op de snel veranderende eisen van de hedendaagse arbeidsmarkt. Kernaspecten van deze module omvatten het zetten van zowel korte- als langetermijndoelen in loopbaanplanning, het begrijpen van verschillende leerstijlen en hoe deze de loopbaanontwikkeling beïnvloeden, en het navigeren door sollicitatieprocessen. Verder wordt aandacht gevestigd op het belang van het onderhandelen in de huidige functie om professionele groei en werkervaring te verbeteren. We benadrukken ook het belang van een kosten-batenanalyse in de context van loopbaansturing. De module behandelt tenslotte het EVC-portfolio-proces, dat individuen helpt om formele erkenning te krijgen voor vaardigheden en kennis die buiten het traditionele onderwijssysteem zijn opgedaan.
Module 8 belicht het belang van ondernemerschap en netwerken in de huidige arbeidsmarkt. Het gaat verder dan het traditionele concept van ondernemerschap als het starten van een bedrijf, en omarmt een bredere visie van ondernemersvaardigheden en -mindset als essentiële elementen voor succes in elke carrière. De module benadrukt de noodzaak van innovatie, creativiteit, proactief denken, veerkracht en netwerken om kansen te herkennen, zich aan te passen aan veranderingen en actief de eigen loopbaan te sturen. Het stimuleert persoonlijk empowerment en zelfstandigheid, en promoot de ontwikkeling van een ondernemende houding voor het navigeren doorheen flexibele, niet-lineaire loopbaantrajecten.
Module 9 focust op het strategisch beheren van tijd, energie en veerkracht binnen de dynamische arbeidsmarkt. Deelnemers leren technieken om stress te beheersen, burn-out te voorkomen en prioriteiten te stellen die hun beroepsmatige en persoonlijke welzijn bevorderen. Deze module legt uit hoe stress ons beïnvloedt en hoe we het kunnen beheersen. We verkennen acute en chronische stress en de overgang naar burn-out, en bieden methoden om stress te meten en te managen. Het belang van prioriteiten stellen wordt benadrukt om tijd en energie effectief te gebruiken, en het concept van cirkels van invloed wordt geïntroduceerd om ons te helpen focussen op waar we daadwerkelijk impact kunnen hebben. We bekijken de rol van de loopbaanbegeleider in dit proces en de afbakening ten opzichte van burn-out begeleiding.
Module 10 benadrukt het belang van grondige persoonlijke reflectie in de context van de arbeidsmarkt en adresseert hoe weerstanden, individuele kwesties en dieperliggende overtuigingen professionele keuzes en ervaringen kunnen beïnvloeden. Door middel van coachlagen en lagenmodellen leert de coach de onderliggende dynamieken en patronen in het professionele leven van de coachee te identificeren en aan te pakken. We bekijken de dieperliggende factoren achter werkgerelateerde vragen, waardoor de coach klanten kan begeleiden naar inzichten die leiden tot beter afgestemde carrièrebeslissingen en een effectievere navigatie op de arbeidsmarkt. De module belicht het belang van zelfbewustzijn en zelfontdekking, het herkennen van weerstand en het navigeren door complexe interactiepatronen en defensiemechanismen.
Module 11 benadrukt het belang van het afronden van het traject om de zelfredzaamheid van de coachee te bevorderen. Het gaat over de kunst van het afsluiten en loslaten, zowel voor de coach als voor de coachee, en het omarmen van een nieuwe beweging. Het onderstreept de actieve rol van zowel de coachee als de loopbaanbegeleider in het creëren van een doelgerichte en adaptieve loopbaanstrategie. Deze module verkent de opbouw van een POP, van reflectie tot actie, het bevorderen van loopbaancompetenties en de integratie van opleidingsbehoeften. Het benadrukt het belang van opvolging en nazorg voor duurzame loopbaanontwikkeling en onderzoekt de rol van logboeken en huiswerk. Het uiteindelijke doel is het vormen van een krachtige conclusie die de coachee versterkt en voorbereidt op aanhoudende groei en succes in de arbeidsmarkt.
Naast de klassikale modules omvat Deel 2 van de opleiding Loopbaanbegeleider ook diverse blended learning componenten. Blended learning combineert klassikaal onderwijs met online en zelfstandige leermethoden, waardoor een flexibele en interactieve leerervaring ontstaat. Dit omvat huiswerkopdrachten, een online module, intervisiebijeenkomsten, supervisie, een literatuuropdracht en twee loopbaantrajecten. Deze aanpak zorgt voor een uitgebreide leerervaring die theorie en praktijk effectief integreert.
Huiswerk
Het huiswerk voor de 11 modules omvat een reeks oefeningen en gesprekken die gericht zijn op het verdiepen van loopbaancompetenties en zelfinzicht. De deelnemers analyseren gedragscodes en beroepskwalificaties, evalueren loopbaangesprekken, stellen persoonlijke ontwikkelingsplannen op, en voeren zelfreflecties uit. Daarnaast worden online video’s en tools ingezet om inzicht te krijgen in persoonlijke kwaliteiten, stressniveaus, netwerken en diepere lagen van de loopbaancoaching. Door deze integrale aanpak worden de deelnemers voorbereid op een effectieve en professionele rol als loopbaanbegeleider.
Reflectievragen
Na elke module volgen verschillende reflectievragen die de cursist uitnodigen om verder te kijken dan de theorie, kritisch na te denken, en de nuances en complexiteiten van het coachingsproces te omarmen. Ze moedigen aan om een evenwicht te vinden tussen kennis en intuïtie, tussen structuur en flexibiliteit, en tussen het volgen van bewezen methoden en het aanpassen van de aanpak aan de unieke behoeften en verhalen van klanten.
Literatuuropdracht
De Opleiding Loopbaanbegeleider benadrukt het belang van zelfontwikkeling en kennisverrijking door middel van zorgvuldig geselecteerde literatuur, waardoor studenten niet alleen theoretisch onderbouwde inzichten verkrijgen maar ook praktische vaardigheden ontwikkelen die direct toepasbaar zijn in hun toekomstige professionele praktijk. Dit deel vereist de aanschaf en het lezen van 2 boeken naar keuze uit een lijst die diverse perspectieven en methodieken binnen het vakgebied biedt, waarmee studenten hun leerervaring kunnen personaliseren. Deze literatuurstudie wordt aangevuld met een evaluatie om de kritische reflectie, het begrip, en de discussie in de lessen te stimuleren, en de toepassing van de opgedane kennis in de praktijk te bevorderen.
Online Les 1: De markt opgaan als coach
Deze online module “De Markt Opgaan als Coach” is ontworpen om aanstaande loopbaanbegeleiders niet alleen uit te rusten met de nodige vaardigheden voor coaching maar ook te voorzien van essentiële kennis op het gebied van ondernemerschap en marketing. Onder leiding van Benjamin Ball, een ervaren coach en ondernemer, duikt deze module diep in de mentale en strategische aspecten die cruciaal zijn voor het succesvol vestigen en uitbouwen van een eigen loopbaanbegeleidingspraktijk.
Intervisie
Intervisie binnen coaching is een fundamenteel proces waarbij coaches samenkomen om ervaringen, uitdagingen en inzichten uit hun coachingpraktijk te delen. Het doel is het verfijnen van hun coachingvaardigheden, het verdiepen van inzicht in coachingdynamieken, en het bijblijven bij professionele ontwikkelingen in het vakgebied. Deelnemers delen ervaringen, ontvangen en geven feedback, en nemen deel aan aanvullende leeractiviteiten, allemaal gericht op het verbeteren van de kwaliteit van hun coaching en het uitbreiden van hun professionele netwerk.
YourCoach organiseert 2x per maand een intervisie voor alle cursisten van de YourCoach opleidingen. In dit onderdeel is deelname aan minstens twee intervisiesessies verplicht, maar het wordt sterk aangemoedigd om meerdere keren deel te nemen, zowel tijdens als na hun opleiding.
Supervisie
Supervisie is een persoonlijk coachgesprek tussen de deelnemer en de docent dat gericht is op het evalueren en bespreken van zowel het verloop van de opleiding als het individuele loopbaanbegeleidingstraject van de deelnemer. Deze sessie biedt een unieke kans voor diepgaande reflectie en persoonlijke groei, waarbij de deelnemers in staat worden gesteld om hun leerervaringen, uitdagingen, en successen grondig te analyseren.
Loopbaantrajecten in de praktijk
Dit onderdeel omvat twee afzonderlijke loopbaanbegeleidingstrajecten, elk gespreid over vier uur, met ten minste twee loopbaangesprekken per traject.
De gesprekken binnen dit traject moeten voldoen aan de voorwaarden van loopbaanbegeleiding met loopbaancheques, met inbegrip van het naleven van de deontologische code en afbakening van loopbaanbegeleiding versus andere dienstverleningen. Dit zorgt ervoor dat deelnemers niet alleen theoretische kennis opdoen, maar ook leren hoe ze deze principes in de praktijk kunnen brengen, rekening houdend met ethische normen en de specifieke behoeften van klanten.
Logboek & POP
In de Opleiding Loopbaanbegeleider spelen het logboek en het Persoonlijk OntwikkelingsPlan (POP) een centrale rol. Het POP fungeert als een gedetailleerde routekaart voor de ontwikkeling van benodigde competenties, met specifieke doelstellingen en geplande acties. Het logboek documenteert voortdurend ervaringen en ontwikkelingen, inclusief coachverslagen, reflectievragen, literatuuropdrachten en huiswerkopdrachten. Deze documenten vormen de basis voor evaluaties en supervisie, waardoor zowel opleiders als studenten de voortgang kunnen monitoren en bijsturen. Dit systematische en reflectieve gebruik van het logboek en POP ondersteunt een optimale benutting van de opleiding en de professionele ontwikkeling tot loopbaanbegeleider.
Stage
Om de brug tussen theorie en praktijk te slaan en toekomstige loopbaanbegeleiders een realistisch inzicht in het vakgebied te geven, omvat de opleiding Loopbaanbegeleider een stagecomponent. Deze praktijkervaring is speciaal ontworpen om beginnende coaches een dieper begrip in loopbaanbegeleiding te bieden en hen voor te bereiden op hun toekomstige professionele rol.
Cursisten lopen tijdens de opleiding 3 dagen luisterstage bij een erkend loopbaancentrum. Tijdens deze periode moeten zij minstens 3 loopbaangesprekken bijwonen als observator. Dit stelt hen in staat om de interactie tussen coach en klant van dichtbij mee te maken, technieken in de praktijk te zien en de dynamiek van effectieve loopbaanbegeleiding te begrijpen. Na afloop van de stageperiode wordt van de cursisten verwacht dat zij een uitgebreid stageverslag schrijven.
Cursisten die reeds zelf reeds als loopbaanbegeleider actief zijn (met minstens vijf uitgevoerde loopbaangesprekken) in een erkend loopbaancentrum worden vrijgesteld van deze stage.
Na het succesvol afronden van Deel 1 en Deel 2 van de opleiding loopbaanbegeleider ontvangen deelnemers de Beroepskwalificatie Loopbaanbegeleider.
Volgende elementen maken deel uit van de evaluatieprocedure van Deel 2:
- Aanwezigheid en actieve deelname in de klassikale modules.
- Aanwezigheid en actieve deelname in de intervisies en supervisie.
- Aanwezigheid en actieve deelname in de stage.
- Succesvol afronden van het verplichte huiswerk & literatuuropdracht.
- Succesvol afronden van de online module.
- Loopbaantrajecten in de praktijk
Certificatie
De laatste dag van de opleiding is gereserveerd voor de certificatie, bestaande uit twee hoofdonderdelen: (1) het theoretische examen met 24 multiplechoicevragen en (2) het praktijkexamen loopbaangesprek.
Het theoretische deel toetst de kennis over de Beroepskwalificatie Loopbaanbegeleider, inclusief deontologische codes en de afbakening van loopbaanbegeleiding, zonder specifieke methodieken.
De praktijkevaluatie tijdens de certificatiedag omvat een grondige beoordeling van 24 specifieke vaardigheden verdeeld over 8 kwalificaties, elk essentieel voor effectieve loopbaanbegeleiding.
Loft 26, Sint-Salvatorstraat 18 / 104, 9000 Gent
De Opleiding Loopbaanbegeleider gaat door in Loft 26, onze eigen zaal in de vernieuwde Gentse Dokken. In een heldere en luxueuze ruimte vind je alle voorzieningen voor een aangename en memorabele opleiding, inclusief verse lunch en heerlijke koffie of thee.
Duur
De Opleiding Loopbaanbegeleider is ingeschaald op VKS-niveau 6. Dat is het niveau van bachelor/banaba/postgraduaat. De totale studiebelasting van de volledige opleiding bedraagt 408 uur.
Deel 2 (Loopbaancompetenties) van de opleiding heeft een studiebelasting van 248 uur. Dit is onderverdeeld in:
- 8 klassikale lesdagen inclusief certificatie (samen 56 uur)
- 2 intervisies (samen 7 uur)
- Supervisie (2 uur)
- 1 online les (ingeschat op 10 uur)
- Literatuuropdracht (ingeschat op 28 uur)
- Loopbaantrajecten in de praktijk (ingeschat op 16 uur)
- Stage (ingeschat op 25 uur)
- Logboek & POP (ingeschat op 8 uur)
- Huiswerk, reflectie en studie (ingeschat op 96 uur)
Data Deel 2: Loopbaancompetenties
Deel 2 word gegeven op de volgende data:
Voorjaar 2025 (Dinsdag)
11 feb 2025
25 mrt 2025
29 apr 2025
20 mei 2025
10 jun 2025
16 sep 2025
14 okt 2025
18 nov 2025
Najaar 2025 (Donderdag)
25 sep 2025
23 okt 2025
20 nov 2025
18 dec 2025
15 jan 2026
26 feb 2026
26 mrt 2026
16 apr 2026
Data Deel 2: Vrijgesteld
Deelnemers die vrijgesteld zijn voor Deel 2, kunnen kiezen uit de volgende data:
Voorjaar 2025
7 feb 2025
6 jun 2025
Najaar 2025
10 sep 2025
5 feb 2026
CASE 1 – Je volgde al de vroegere Opleiding Loopbaancoach
Vroegere deelnemers van de Opleiding Loopbaancoach (Opleidingsdatabank Vlaamse opleidingsincentives ODB-1000169) van YourCoach komen in aanmerking voor de gedeeltelijke vrijstelling van Deel 2.
Waarvan word je precies vrijgesteld?
Je wordt vrijgesteld van 8 van de 11 klassikale modules. Modules 6, 7, en 8 moeten wel nog gevolgd worden, want die maakten nog geen deel uit van de vroegere Opleiding Loopbaancoach.
Naast deelname aan deze 3 modules blijft ook de voltooiing van het bijbehorende huiswerk (van Modules 6, 7 en 8), de literatuuropdrachten, de online lessen, de loopbaanbegeleidingsstrajecten in de praktijk en de certificatieproef (theoretisch en praktisch examen) verplicht.
Aangepaste prijs
Deelnemers die gedeeltelijk vrijgesteld zijn van Deel 2 betalen in totaal €3495 voor het traject.
Klassikale lesdagen
De 6 klassikale lesdagen van Deel 1 en de 2 overblijvende klassikale lesdagen van Deel 2 moeten apart ingeboekt worden. Bekijk de data op onze website.
CASE 2 – Je volgde al Essentials én Loopbaancoach
In dit geval gelden dezelfde regels als hierboven, cumulatief toegepast.
Je wordt vrijgesteld van de 6 klassikale modules van Deel 1 en van 8 van de 11 klassikale modules van Deel 2. Blijven over het verzamelde huiswerk, literatuuropdrachten, online lessen, loopbaanbegeleidingstrajecten in de praktijk en de certificatieproeven van beide onderdelen.
Aangepaste prijs
Deelnemers die gedeeltelijk vrijgesteld zijn van Deel 1 én Deel 2 betalen in totaal €1495 voor het traject.
Klassikale lesdagen
De 2 overblijvende klassikale lesdagen van Deel 2 moeten apart ingeboekt worden. Bekijk de data op onze website.
CASE 3 – Je bent al actief als loopbaanbegeleider
Cursisten die reeds zelf reeds als loopbaanbegeleider actief zijn (met minstens vijf uitgevoerde loopbaangesprekken) in een erkend loopbaancentrum worden vrijgesteld van de stage.