Programma
Het klassikale gedeelte bestaat uit 6 modules in lijn met de competenties van het ICF en de gevraagde coachcompetenties uit de Beroepskwalificatie Loopbaanbegeleider. Dit vullen we aan met huiswerk, reflectievragen, 3 online modules, intervisiebijeenkomsten, 1 literatuuropdracht, 2 coachingstrajecten en een extra midddag voor certificering.
Het klassikale programma van Deel 1 bestaat uit zes modules, verdeeld over zes dagen, en is afgestemd op de ICF-competenties en de vereiste coachcompetenties volgens de Beroepskwalificatie Loopbaanbegeleider.
Module 1 vormt de basis van het coachingtraject en belicht het fundamentele principe dat iedere persoon de wereld ziet door de lens van zijn eigen unieke ervaringen, overtuigingen en percepties. Deze initiële fase van de opleiding legt de nadruk op het ontwikkelen van een diepgaand begrip van hoe deze individuele ‘modellen’ het gedrag, de emoties en de reacties van de coachee vormgeven.
Deze module integreert de kerncompetenties van de International Coaching Federation (ICF), de deontologische code van de coach en onderstreept het belang van een proces- en resultaatgerichte benadering in coaching.
Module 2 duikt diep in de essentie van coaching als een faciliterend proces dat gericht is op het empoweren van de coachee. Deze module onderzoekt de dynamiek waarbij de coach streeft naar het activeren van de coachee, met als doel zelfontdekking en -ontwikkeling te bevorderen, in plaats van oplossingen aan te dragen of het proces over te nemen. Centraal staat het idee dat de coach een houding moet aannemen die gericht is op een minimale interventie: door de juiste vragen te stellen en ruimte te bieden voor zelfreflectie, zonder de coachee te passief te maken.
Module 3 verkent de complexiteit van coaching voorbij de oppervlakkige inhoud of het expliciete verhaal van de coachee. Deze module staat in het teken van de erkenning dat de echte oplossingen vaak liggen in het ontrafelen van de onderliggende patronen en structuren die het oppervlakkige verhaal van de coachee overstijgen.
Deelnemers leren de focus te verleggen van enkel het verhaal naar de ‘vorm’ van zowel de coachee als de coach zelf. Dit omvat het observeren van de uiterlijke presentatie van de coachee, inclusief lichaamstaal en stemgebruik, evenals de innerlijke beleving, of hoe de coachee zich voelt en wat er intern gebeurt tijdens het vertellen van hun verhaal.
In Module 4 ligt de nadruk op het stellen, realiseren en heroverwegen van doelen. De dag start met de cyclus van Idee en Realisatie, waarbij ideeën zich ontwikkelen tot realisaties en nieuwe ideeën genereren. Vervolgens wordt het SMART-model gebruikt om doelen te concretiseren en onderliggende weerstanden te identificeren. Door op doelen uit te zoomen, ontstaat een breder perspectief op hogere doelen, tijd, patronen, prioriteiten en de impact op identiteit, wat leidt tot een dieper begrip van doelstellingen. De module eindigt met het maken van een contract om de toewijding aan doelen te formaliseren en te versterken, met nadruk op haalbare actiepunten en verantwoordelijkheid.
Module 5 gaat over het begrijpen van balans in leven en werk. Het begint met het 4D-Model dat balans analyseert op fysiek, emotioneel, mentaal en collectief niveau. Daarna wordt de Bewegingswet van Ball besproken, die vooruitstrevende en belemmerende krachten belicht, essentieel voor persoonlijke doelen. De Dubbele Doelboekhouding biedt een kader om doelstellingen in een breder perspectief te begrijpen, met voor- en nadelen van de huidige staat en verandering. Kernkwadranten verduidelijken de dynamiek tussen persoonlijke kwaliteiten, valkuilen, uitdagingen en allergieën. De module eindigt met de 5 Elementen Oefening, een methode om de balans tussen verschillende aspecten van doelen te evalueren en te bevorderen, wat leidt tot een evenwichtig en vervuld leven.
Module 6 legt de focus op het afronden en de zelfredzaamheid van de coachee. Dit omvat het belang van het effectief afsluiten van sessies en het aanpakken van onafgemaakte zaken om de coachee te empoweren om zelfstandig verder te gaan. Het geven van geschikt huiswerk en het opstellen van een Persoonlijk OntwikkelingsPlan (POP) zijn belangrijke onderdelen om de voortgang en ontwikkeling van de coachee te ondersteunen en documenteren. Dit zorgt ervoor dat de coachee uitgerust is met de tools en inzichten die nodig zijn om zelfstandig zijn of haar groeipad voort te zetten.
Naast de klassikale modules omvat Deel 1 van de opleiding Loopbaanbegeleider ook diverse blended learning componenten. Blended learning combineert klassikaal onderwijs met online en zelfstandige leermethoden, waardoor een flexibele en interactieve leerervaring ontstaat. Dit omvat huiswerkopdrachten, drie online modules, intervisiebijeenkomsten, een literatuuropdracht, twee coachingstrajecten en een extra middag voor certificering. Deze aanpak zorgt voor een uitgebreide leerervaring die theorie en praktijk effectief integreert.
Huiswerk
Het huiswerk voor de zes modules omvat een reeks oefeningen en gesprekken die gericht zijn op het verdiepen van de coachingvaardigheden. In de eerste module onderzoeken deelnemers de subjectiviteit van taal door betekenissen van woorden te vergelijken en basis coachingtechnieken te oefenen. De tweede module richt zich op de verdeling van verantwoordelijkheid tijdens coachingsessies. In de derde module leren deelnemers vormcoaching toe te passen en observeren ze vormelementen in een video. Module vier draait om het stellen van doelen en reflecteren via de PRISMAT-methode en het GROW-model. De vijfde module vraagt deelnemers om hun weerstand tegen verschillende modellen te evalueren en zichzelf te reflecteren na oefengesprekken. Tot slot ontwikkelen deelnemers in de zesde module hun eigen closing-ritueel voor coachingsessies.
Reflectievragen
Na elke module volgen verschillende reflectievragen die de cursist uitnodigen om verder te kijken dan de theorie, kritisch na te denken, en de nuances en complexiteiten van het coachingsproces te omarmen. Ze moedigen aan om een evenwicht te vinden tussen kennis en intuïtie, tussen structuur en flexibiliteit, en tussen het volgen van bewezen methoden en het aanpassen van de aanpak aan de unieke behoeften en verhalen van klanten.
Literatuuropdracht
De Opleiding Loopbaanbegeleider benadrukt het belang van zelfontwikkeling en kennisverrijking door middel van zorgvuldig geselecteerde literatuur, waardoor studenten niet alleen theoretisch onderbouwde inzichten verkrijgen maar ook praktische vaardigheden ontwikkelen die direct toepasbaar zijn in hun toekomstige professionele praktijk. Dit deel vereist de aanschaf en het lezen van 1 boek naar keuze uit een lijst die diverse perspectieven en methodieken binnen het vakgebied biedt, waarmee studenten hun leerervaring kunnen personaliseren. Deze literatuurstudie wordt aangevuld met een evaluatie om de kritische reflectie, het begrip, en de discussie in de lessen te stimuleren, en de toepassing van de opgedane kennis in de praktijk te bevorderen.
Online Les 1: Impactvol Online Coachen
Online coaching is een essentieel onderdeel geworden van de hedendaagse coachingpraktijk. Deze module biedt een uitgebreide gids voor coaches die hun praktijk online willen brengen of optimaliseren. Verdeeld in vier hoofdstukken, omvat het een rijke variëteit aan thema’s essentieel voor effectieve digitale coaching.
Online Les 2: Coachen met kernkwadranten
Deze module biedt een verdieping in het gebruik van de Kernkwadranten van Daniel Ofman, een essentiële tool voor coaches om de sterke en verbeterpunten van klanten te identificeren. Deze methode, die niet alleen inzicht geeft in individuele kwaliteiten en valkuilen maar ook conflicten helpt analyseren en oplossen, wordt gedetailleerd uitgediept. Benjamin deelt zijn uitgebreide ervaring en biedt praktische tips die de toepassing van kernkwadranten in coachinggesprekken versterken. De module omvat een introductie tot de kernkwadranten, geavanceerde technieken zoals het dubbele kernkwadrant, en demonstraties om de dynamiek en effectiviteit van deze tool in de praktijk te brengen.
Online Les 3: ICF Kerncompetenties
Deze online module biedt een diepgaande kijk op de essentiële fundamenten en methodieken binnen professionele coaching, conform de standaarden van het International Coach Federation (ICF).
Deze module behandelt de 8 Basiscompetenties van coaching, onderverdeeld in vier categorieën: “Fundament”, “Een co-creatief partnership opbouwen”, “Effectief communiceren”, en “Bevorderen van leren en groei”. Deze competenties omvatten het respecteren van ethiek en deontologie, het belichamen van een coaching mindset, het opbouwen van vertrouwen en veiligheid, actief luisteren, en het faciliteren van klantgroei.
Intervisie
Intervisie binnen coaching is een fundamenteel proces waarbij coaches samenkomen om ervaringen, uitdagingen en inzichten uit hun coachingpraktijk te delen. Het doel is het verfijnen van hun coachingvaardigheden, het verdiepen van inzicht in coachingdynamieken, en het bijblijven bij professionele ontwikkelingen in het vakgebied. Deelnemers delen ervaringen, ontvangen en geven feedback, en nemen deel aan aanvullende leeractiviteiten, allemaal gericht op het verbeteren van de kwaliteit van hun coaching en het uitbreiden van hun professionele netwerk.
YourCoach organiseert 2x per maand een intervisie voor alle cursisten van de YourCoach opleidingen. In dit onderdeel is deelname aan minstens twee intervisiesessies verplicht, maar het wordt sterk aangemoedigd om meerdere keren deel te nemen, zowel tijdens als na hun opleiding.
Coachingstrajecten in de praktijk
Dit onderdeel bestaat uit twee coachingstrajecten, waarbij elk traject over vier uur verspreid wordt, met ten minste twee coachingsessies per traject. Het doel is om deelnemers een uitgebreide ervaring te bieden in het coachen van klanten, vanaf het eerste intakegesprek tot en met de afronding waarin doelen en actieplannen worden vastgelegd, in lijn met de ICF-kerncompetenties. Deze gestructureerde aanpak verschaft inzicht in de praktische uitvoering van professionele coaching en belicht de essentiële stappen binnen het coachingsproces.
Deelnemers dienen een uitgebreid verslag van de verschillende gesprekken bij te houden.
Na het succesvol afronden van Deel 1 en Deel 2 van de opleiding loopbaanbegeleider ontvangen deelnemers de Beroepskwalificatie Loopbaanbegeleider.
Volgende elementen maken deel uit van de evaluatieprocedure van Deel 1:
- Aanwezigheid en actieve deelname in de klassikale modules.
- Aanwezigheid en actieve deelname in de intervisies.
- Succesvol afronden van het verplichte huiswerk & literatuuropdracht
- Succesvol afronden van de online modules.
- Uitvoeren van 2 coachingstrajecten in de praktijk.
Certificatieproef
Voor deelnemers van de Beroepskwalificatie Loopbaanbegeleider is er een extra certificatieproef. De certificatieproef bestaat uit het voeren van een coachingsgesprek (minimum 20 minuten) dat minstens aan de minimale vaardigheidsvereisten voldoet van een gesprek op ACC-niveau bij het ICF (International Coaching Federation).
Deelnemers krijgen feedback van medecursisten en worden door een instructeur beoordeeld op 21 specifieke vaardigheden verdeeld over 8 kerncompetenties, elk essentieel voor effectieve coaching.
Studenten kunnen pas deelnemen aan Deel 2 indien ze geslaagd zijn voor Deel 1.
Loft 26, Sint-Salvatorstraat 18 / 104, 9000 Gent
De Opleiding Loopbaanbegeleider gaat door in Loft 26, onze eigen zaal in de vernieuwde Gentse Dokken. In een heldere en luxueuze ruimte vind je alle voorzieningen voor een aangename en memorabele opleiding, inclusief verse lunch en heerlijke koffie of thee.
Duur
De Opleiding Loopbaanbegeleider is ingeschaald op VKS-niveau 6. Dat is het niveau van bachelor/banaba/postgraduaat. De totale studiebelasting van de volledige opleiding bedraagt 408 uur.
Deel 1 (Coachcompetenties) van de opleiding heeft een studiebelasting van 160 uur. Dit is onderverdeeld in:
- 6 klassikale lesdagen (samen 42 uur)
- 2 intervisies (samen 7 uur)
- 1 certificatiemiddag (3,5 uur)
- 3 online lessen (ingeschat op 19 uur)
- Literatuuropdracht (ingeschat op 14 uur)
- Coachingstrajecten in de praktijk (ingeschat op 16 uur)
- Huiswerk, reflectie en studie (ingeschat op 58,5 uur)
Data Deel 1 (Coachcompetenties)
Deel 1 word gegeven op de volgende data:
Voorjaar 2025 (Woensdag)
22 jan 2025
12 feb 2025
26 feb 2025
12 mrt 2025
2 apr 2025
23 apr 2025
Voorjaar 2025 (Weekend)
15 & 16 mrt 2025
26 & 27 apr 2025
24 & 25 mei 2025
Voorjaar 2025 (Donderdag/Vrijdag)
3 & 4 apr 2025
22 & 23 mei 2025
12 & 13 jun 2025
Summer School 2025
7 tem 12 jul 2025
Najaar 2025 (Maandag/Dinsdag)
6 & 7 okt 2025
3 & 4 nov 2025
1 & 2 dec 2025
Najaar 2025 (Weekend)
11 & 12 okt 2025
22 & 23 nov 2025
13 & 14 dec 2025
Vrijstelling voor Deel 1
Vroegere deelnemers van de Opleiding Integrale Coaching Essentials (Opleidingsdatabank Vlaamse opleidingsincentives ODB-1002354-001) van YourCoach kunnen in aanmerking komen voor een vrijstelling voor de 6 klassikale modules, huiswerk en intervisies op basis van eerder verworven kennis of ervaring. Dit beleid is ontworpen om de leerervaring te optimaliseren door te voorkomen dat deelnemers tijd besteden aan het herhalen van reeds beheerste stof.
Deelnemers die een andere coachopleiding hebben voltooid of ervaring hebben in een gelijkaardige rol, waarbij het niveau minstens equivalent is aan ACC-niveau van het ICF (International Coaching Federation) kunnen in aanmerking komen voor een vrijstelling van de 6 klassikale modules, huiswerk en intervisies op basis van eerder verworven kennis of ervaring.
Deelnemers kunnen geen vrijstelling krijgen voor de literatuuropdracht, online lessen, coachingstrajecten in de praktijk en de certificatieproef. Voor beide groepen is dus de certificatie steeds verplicht.
Aangepaste prijs
Deelnemers die gedeeltelijk vrijgesteld zijn van Deel 1 betalen in totaal €3495 voor het traject.