Summer School van 22 t.e.m. 27 juli 2024

BEROEPSKWALIFICATIE LOOPBAANBEGELEIDER

COMPETENTIES

Beroepskwalificatie Loopbaanbegeleider Nu Inschrijven

De Beroepskwalificatie Loopbaanbegeleider bij YourCoach is gebaseerd op de definities en competenties zoals vastgelegd in de Beroepskwalificatie Loopbaanbegeleider BK-0540-2 van de Vlaamse Overheid.

Definitie Loopbaanbegeleider

De loopbaanbegeleider biedt professionele ondersteuning aan de klant bij het nemen van loopbaankeuzes en -beslissingen tijdens een proces waarbij het ontdekken, het versterken en/of het ontwikkelen van de loopbaancompetenties die nodig zijn om de loopbaan zelf actief in handen te nemen, centraal staan teneinde de arbeidsmarktpositionering van de klant te versterken.

Competenties Loopbaanbegeleider

  • Respecteert en handelt volgens de deontologische code.
  • Verleent hulp binnen de grenzen van het wetgevend en professioneel kader.
  • Gaat op een vertrouwelijke en discrete manier om met de persoonlijke informatie.
  • Werkt volgens de afspraken en visie van de organisatie
    Respecteert de zakelijke omgangsvormen.
  • Verzorgt de persoonlijke hygiëne en zorgt voor een verzorgd voorkomen.
  • Deelt en beheert gegevens met andere instanties conform de privacywetgeving.
  • Herkent en respecteert rollen en verantwoordelijkheden van iedere partner/collega.
  • Overlegt met andere partners om samen tot beslissingen te komen.
  • Bemiddelt met anderen, maakt adequate afspraken en voorkomt zo conflicten.
  • Maakt het eigen professionele standpunt kenbaar.
  • Geeft relevante informatie door in het eigen team, aan de leidinggevende.
  • Garandeert de continuïteit van de dienstverlening.
  • Rapporteert aan de verantwoordelijke instantie.
  • Luistert actief en stelt gerichte vragen.
  • Communiceert open en eerlijk met alle belanghebbenden.
  • Creëert een veilig en vertrouwelijk kader voor de klant.
  • Bouwt een relatie op met respect voor de medische, sociale en culturele achtergrond van de klant.
  • Vindt een gezonde balans tussen betrokkenheid bij en afstand tot de klant en zijn situatie.
  • Past het taalgebruik aan in functie van de klant, zowel naar inhoud als naar vorm.
  • Schat de mogelijke invloed van zichzelf op de klant in.
  • Motiveert de klant tot zelfreflectie en het ondernemen van actie.
  • Gaat gepast om met conflicten.
  • Communiceert open en eerlijk met alle belanghebbenden.
    Werkt op maat.
  • Biedt informatie aan zodat de klant een geïnformeerde keuze kan maken.
  • Coacht de klant tot zelfreflectie en het ondernemen van actie en het creëren van mogelijkheden en kansen.
  • Voert moeilijke gesprekken (conflicten, demotivatie, culturele verschillen, beperkte taalvaardigheid…).
  • Speelt in op het zelfsturend vermogen en het eigenaarschap van de klant.
  • Eerbiedigt de persoonlijke levenssfeer van de klant en het klantensysteem zonder discriminatie op grond van ideologische, godsdienstige en filosofische overtuiging of lidmaatschap of enig ander criterium op grond waarvan kan worden gediscrimineerd.
  • Past de eigen dienstverleningsstijl aan ten aanzien van de klant.
  • Werkt volgens het intern kwaliteitskader.
  • Evalueert de kwaliteit van de geleverde diensten en stuurt bij indien nodig.
  • Behandelt klachten.
  • Houdt de eigen activiteiten bij en wisselt kennis, ervaringen en goede praktijken uit.
  • Draagt vanuit de praktijk bij aan de doelstellingen, rekening houdend met trends en neemt deel aan overleg i.v.m. verbetering en actualisering van interne processen.
  • Neemt deel aan overleg en/of doet voorstellen i.v.m. verbetering en actualisering van interne processen.
  • Capteert en signaleert knelpunten, leemtes, tendensen en trends op de arbeids- en opleidingsmarkt.
  • Doet verbetervoorstellen m.b.t. de actualisering van processen en langetermijndoelstellingen.
  • Volgt ontwikkelingen in het vakgebied op.
  • Volgt ontwikkelingen op in gerelateerde vakgebieden (HR-ontwikkelingen, innovatieve werkorganisaties, arbeidswetgeving, sociale zekerheid…).
  • Blijft op de hoogte van de actualiteit op de arbeidsmarkt (sectorinformatie, beroepen, nichewerking, innovaties, arbeidswetgeving, sociale zekerheid…).
  • Onderhoudt en verruimt de eigen kennis, attitudes en vaardigheden.
  • Werkt voortdurend aan de eigen professionaliteit.
  • Maakt gebruik van feedback.
  • Wisselt tips en ervaringen uit met collega’s.
  • Neemt deel aan vormingsactiviteiten, intervisiemomenten en teamvergaderingen.
  • Bouwt een professioneel netwerk uit.
  • Werkt doelgericht methodisch onderbouwd en staat in voor effectieve en efficiënte dienstverlening.
  • Stelt een planning op en past ze aan wijzigende omstandigheden aan.
  • Plant de eigen interne en externe activiteiten.
  • Gaat efficiënt en effectief met de tijd om.
  • Voert zelfstandig de eigen taken uit, neemt hiervoor de verantwoordelijkheid en behoudt het overzicht.
  • Houdt de eigen activiteiten bij.
  • Gebruikt het (digitale) klantendossier voor registratie en opvolging van de klant.
  • Gebruikt de gangbare kantoorsoftware.
  • Doet aan agendabeheer.
  • Identificeert en controleert de instapvoorwaarden.
  • Informeert de klant over hun rechten en plichten.
  • Verkent en analyseert de loopbaanvraag en/of behoefte van de klant.
  • Respecteert de situatie van de klant.
  • Maakt een inschatting van de aanwezige loopbaancompetenties (kwaliteitenreflectie, motievenreflectie, netwerken, kennis van de arbeidsmarkt en zelfsturing) van de klant.
  • Identificeert de belangrijke leemtes m.b.t. het versterken van de loopbaancompetenties van de klant.
  • Stelt acties op t.a.v. de ontwikkeling van loopbaancompetenties.
  • Bepaalt of de vraag van de klant past in loopbaanbegeleiding en verwijst de klant door indien nodig.
  • Past taalgebruik en boodschap aan de klant aan.
  • Biedt informatie aan zodat de klant een geïnformeerde keuze (opleidingsaanbod, ondersteuning naar zelfstandig ondernemerschap, bemiddeling, partnernetwerk, alle instanties in de sociale kaart…) kan maken.
  • Ondersteunt de klant om de eigen mogelijkheden ten volle te begrijpen, zodat deze laatste een keuze richting werk kan maken die aansluit bij de eigen voorkeuren en waarvan de gevolgen duidelijk zijn.
  • Benoemt, bevraagt en bespreekt weerstanden.
  • Faciliteert het copingsgedrag van de klant in verschillende levensdomeinen in functie van de loopbaan (loopbaankeuzes, work-life balance…).
  • Identificeert de loopbaanvraag.
  • Bepaalt samen met de klant de richting en de doelen gekoppeld aan de loopbaanvraag en de loopbaancompetenties.
  • Identificeert de stappen in het leertraject (sleutelmomenten) en deze zijn, duidelijk geformuleerd, haalbaar en aanvaard door de klant.
  • Contracteert en responsabiliseert de klant tot het volgen en uitvoeren van het ontwikkelingstraject en het maken van het persoonlijk ontwikkelingsplan (POP).
  • Bespreekt de keuze, het nut, de meerwaarde voor de klant en de mogelijke impact van de doorverwijzing.
  • Brengt de klant in contact met interne medewerkers of externe partners met expertise die aanpak en finaliteit van loopbaanbegeleiding overstijgt.
  • Bespreekt de mogelijkheden tot hervatting van de loopbaanbegeleiding.
  • Coacht de klant tot een beter inzicht in het eigen kennen, kunnen en willen met het oog op het bepalen van een arbeidsmarktgericht jobdoelwit.
  • Past de principes van empowerend werken toe.
  • Speelt in op het zelfsturend vermogen en het eigenaarschap van de klant.
  • Gebruikt verschillende instrumenten en methodieken om de mogelijkheden en belemmeringen van de klant te identificeren (individueel en/of in groep).
  • Interpreteert de resultaten van verschillende instrumenten en methodieken om de mogelijkheden en belemmeringen van de klant te identificeren.
  • Focust op functionele competenties, interesses, waarden, kwaliteiten, mogelijkheden en kansen.
  • Coacht de klant indien nodig tot het ontwikkelen van ondernemerscompetenties.
  • Onderzoekt, meet beoordeelt de functionele alsook ondernemerscompetenties (vaardigheden, attitude en kennis) van de klant.
  • Stelt de competentie sterkte-zwakte analyse op m.b.t. de functionele competenties van de klant op basis van de gehanteerde methodieken.
  • Maakt een actieplan op basis van de competentie sterkte-zwakte analyse.
  • Stelt een reflectie- en actierapport op i.k.v. de loopbaandoelwitten en faciliteert de klant tot inzichten.
  • Objectiveert functionele competenties en bepaalt het behaald niveau van de competentie van de klant.
  • Toetst de functionele competenties af aan de mogelijkheden op de arbeids- en opleidingenmarkt.
  • Coacht de klant tot het ontdekken, versterken en ontwikkelen van de loopbaancompetenties van de klant.
  • Focust op waarden, interesses, talenten en functionele competenties, mogelijkheden en kansen.
  • Bespreekt de analyses met de klant en geeft feedback aan de klant en benoemt de functionele loopbaancompetenties.
  • Hanteert het dienstverleningsaanbod op maat van de klant.
  • Komt samen met de klant tot een plan van aanpak.
  • Maakt afspraken over acties.
  • Maakt afspraken over de taakverdeling.
  • Coacht de klant in het opzetten van een individueel, flexibel en actueel plan met gedetailleerde informatie over de vaardigheden, motivatie, talenten en kennis van de klant.
  • Omschrijft in het plan duidelijk de individuele ondersteuningsnoden van de klant.
  • Coacht de klant tot het vinden van een verbeterde combinatie/match tussen de eigen vaardigheden en de eigen ondersteuningsnoden en de vereisten van het werk/de werkgever/de werkplekplaats.
  • Coacht bij het opstellen van een beroeps-/werkgericht profiel (functioneel actieplan vanuit een loopbaanperspectief met focus op de overeengekomen activiteiten, resultaten, doelstellingen, timing, hulpbronnen en meerwaarden).
  • Responsabiliseert de klant tot het ondernemen van acties en het aanspreken van het eigen professionele en persoonlijk netwerk.
  • Plant, beïnvloedt en bespreekt het leren en werken, gericht op loopbaanontwikkeling.
  • Coacht de klant in het opentrekken van de eigen vaardigheden, competenties… naar andere sectoren/omgevingen/functies/zelfstandige activiteiten…
  • Past begeleidingstechnieken toe zodat de klant komt tot zelfinzicht in de eigen waarden, normen, interesses, talenten, kwaliteiten en competenties.
  • Motiveert de klant tot het verkennen van andere invalshoeken, het stellen van prioriteiten, het overwinnen van weerstanden, het nemen van beslissingen, het exploreren, flexibiliteit en inzetbaarheid op de arbeidsmarkt.
  • Herformuleert de probleemstelling van de klant op diverse manieren.
  • Maakt de gevolgen van leeftijd, geslacht, afkomst, handicap… bespreekbaar en koppelt hieraan acties.
  • Biedt de klant structuur bij het bijhouden van de eigen inzichten en engagementen.
  • Gebruikt de gepaste instrumenten en werkvormen.
  • Stimuleert de klant tot gebruik van extra ondersteunende instrumenten en methodieken (logboekje, mentor, huistaken…).
  • Biedt transparantie bij de bespreking van de analyses en inzichten.
  • Hanteert verworven inzichten uit voorgaande gesprekken in daaropvolgende gesprekken.
  • Leert de klant om te gaan met risicomanagement (kosten/baten-inschatting).
  • Brengt indien nodig de ervaring in relatie tot een portfolio of de standaard in een EVC-procedure in kaart.
  • Informeert de klant over relevante sporen tot verdere uitdieping en exploratie van de arbeids- en opleidingsmarkt.
  • Motiveert de klant tot verdere uitdieping en exploratie van de arbeids- en opleidingsmarkt.
  • Stelt vast welke competenties vereist zijn.
  • Vergelijkt het aanwezige potentieel met de benodigde competenties.
  • Identificeert opleidingsbehoeften.
  • Toetst het loopbaandoelwit af aan de arbeidsmarkt.
  • Bepaalt het soort POP (actiegericht, reflectiegericht, combinatie).
  • Bepaalt samen met de klant de richting, doelen en de uitvoering van het stappenplan.
  • Benoemt expliciet samen met de klant de beginvraag, reflecties en inzichten, keuzes, beslissingen en/of acties en integreert deze samen met de klant in een POP.
  • Integreert de doelstelling van tewerkstelling en levensloop met elkaar en plaatst dit in een loopbaanperspectief.
  • Ondersteunt de klant bij het opstellen van een persoonlijk ontwikkelingsplan aan de hand van het SMART-principe.
  • Assisteert de klant in het formuleren en presenteren van de eigen ervaring.
  • Assisteert de klant in het verzamelen van relevante bewijsstukken.
  • Maakt een vergelijking tussen het aangetoonde bewijs en de standaard in een EVC-procedure.
  • Adviseert over het al dan niet verder zetten van de EVC-procedure.
  • Neemt contact op met de klant.
  • Gaat na of de acties gerealiseerd zijn.
  • Detecteert mogelijke knelpunten.
  • Koppelt de knelpunten aan de verworven inzichten.
  • Formuleert samen met de klant nieuwe to do’s.
  • Versterkt de realisatiegraad van het POP.
  • Volgt de voortgang van acties uit de POP op (mondeling, telefonisch, via mail…).
  • Koppelt acties en resultaat van acties van het POP aan verworven inzichten, patronen in het gedrag en alternatieve oplossingsstrategieën.
  • Koppelt de knelpunten aan de verworven inzichten.
  • Formuleert samen met de klant nieuwe acties.