Verslag van het YourCoach Café op donderdag 24 juni 2021 met Ilse Bal & Bart Klein over ‘Moeilijke gesprekken’.
Ilse Bal & Bart Klein over ‘Moeilijke gesprekken’
Op donderdagavond 24 juni ontvingen we Ilse Bal en Bart Klein van Bal&Klein op coachcafé. Ze hadden het over het voeren van moeilijke gesprekken.
Want het blijft toch moeilijk! Dat voelen we in ons eigen leven, bij spannende relatiegesprekken, confrontaties met collega’s… Uit onderzoek blijkt ook dat 70% van de CEO’s het moeilijk vindt om empathisch lastige gesprekken te voeren. Communicatie is ook bij YourCoach uiteraard één van de fundamenten, zowel bij opleidingen zoals NLP, als bij onze coachgesprekken.
De basis van een geslaagd moeilijk gesprek is dat je de ander niet kan veranderen. Maar je kan wel kijken naar hoe jij met het gesprek omgaat. Dus je cirkel van invloed bewust beheren.
Bart en Ilse werken vooral met de praktijk. We mochten in de chat een situatie zetten: waar was het, met wie, wat was de boodschap en het gedrag, hoe liep het? Bart koos er een en speelde die lastige persoon na in het gesprek met degene die het gesprek al eerder in het echt had gevoerd. We bespraken hoe dat ging.
Dan werden de rollen omgedraaid: Bart speelde de deelnemer na en de deelneemster zelf mocht die lastige persoon zijn – met de uitnodiging om het Bart niet te gemakkelijk te maken. Daarna bespraken we wat Bart goed had gedaan en wat nog beter kon. Hieruit kwamen al een hoop inzichten en tips!
Wat maakt dat mensen moeilijk doen?
Ilse legde ons uit dat het een normale menselijke reactie is om de schuld voor een lastige situatie bij de ander te leggen.
Bart illustreerde dat met een voorbeeld. Hij speelde de buurman na die met vakantie vertrekt naar Nieuw-Zeeland en aanklopt met de vraag of je de plantjes water wil geven. Het is een supertoffe buurman, hij heeft ook voor jouw kat gezorgd. Je zegt ‘ja’. Na 3 maanden komt hij terug met een andere boodschap. Hij is niet blij, want je hebt zijn mooiste bonsai verpest.
‘Wat is het eerste dat bij je opkomt?’
We deden een poll:
- “Allez, die is ook dankbaar. Doet een mens zijn best en krijg je dit gezever?”
- “Ai, da’s vervelend. Ik kan er wel niks aan doen. Tja, ik ben geen plantenexpert.”
- “Shit! Da’s erg dat ik dat gedaan heb.”
- “Ik ben benieuwd wat ik precies verkeerd gedaan heb; dan kan ik dat de volgende keer anders doen.”
De wetenschap zegt dat de meeste mensen antwoord 3 of 4 geven, vrij sociaal wenselijk.
Maar de onderzoekers waren niet tevreden en zochten verder. Ze stelden vast dat we wel degelijk eerder 1 of 2 denken.
Waarom? Omdat we een positief beeld van onszelf hebben. Als er een signaal komt dat we toch niet deugen of iets misdaan hebben, dan ontstaat er cognitieve dissonantie. Er komt spanning in je brein en die wil je verminderen. De gemakkelijkste manier is om te zeggen: ‘Dat is niet mijn schuld.’
Met andere woorden: weerstand in moeilijke gesprekken is een natuurlijke reactie. Nu we dit weten, hoe zorg je ervoor dat je toch nog een productief gesprek kan hebben over een moeilijk onderwerp?
5 stappen voor een effectief gesprek
Bart en Ilse gaven ons 5 stappen mee om ervoor te zorgen dat het gesprek zo goed mogelijk verloopt.
Stap 1 – Geef je doel aan
Kader wat je wil bereiken. Hoe concreter, hoe beter.
Stap 2 – Gedrag observeren en specifiek beschrijven.
Feitelijk zijn in wat je hebt opgemerkt.
Stap 3 – Gevoel of effect beschrijven
Achter elk gedrag zit een positieve intentie van de ander, dus het heeft geen zin om kwaad te zijn of te verwijten. En het heeft effect op jou, en daar mag je wel iets over zeggen.
Stap 4 – Gewenst gedrag bespreken
Dat kan op 2 manieren.
Push: ik wil het zo
Pull: ideeën van de ander vragen
Stap 5 – Goede afspraken maken
Kort samenvatten waarover je het gehad hebt en wat de afspraken zijn. Het engagement van de ander checken.
Als afsluiter mochten een aantal van de deelnemers het gesprek aangaan met Jack, de pompbediende van het tankstation in de woestijn die zich wel heel raar gedraagt. Fantastisch om te zien!
Bedankt Bart en Ilse voor deze interactieve, dynamische en leerrijke sessie.