Opendeurdag op zaterdag 18 januari 2025

BLOG

BENJAMIN BALL OVER 'COACHEN ZONDER BLABLA' IN COACHCAFÉ LEUVEN

Benjamin Ball over ‘Coachen zonder Blabla’ in Coachcafé Leuven

Verslag van het Coachcafé in Leuven op woensdagavond 12 februari 2020 met Benjamin Ball over ‘Coachen zonder Blabla’.

Op woensdagavond 12 februari 2020 mocht ik bij de collega’s van Coachcafé Leuven spreken over Coachen zonder blabla (in het kort: CZB). Dat ging door in de gezellige zaal van Living Lei. Ik legde uit aan de 40-tal aanwezigen hoe CZB tot stand kwam, hoe het werkt en ik toonde het natuurlijk vooral voor.

Zoals je misschien weet, bevat Coachen zonder blabla 5 hoofdstukken (bekijk op de site van Coachen zonder blabla een video over wat er in elk hoofdstuk aan bod komt):

1 – Leg de blabla stil

Woorden zijn ons belangrijkste communicatiemiddel. Het is wat ons onderscheidt van dieren. En tegelijk is het onze grootste gevangenis: we creëren mentale constructies waarin de essentie verloren gaat. In een coachgesprek vertaalt zich dat in platen: uitleg die eigenlijk nergens naartoe gaat, een grijsgedraaid verhaal waar je als coach in verloren loopt. Ik geef manieren mee om die platen stil te leggen, en meer te doen dan praten.

2 – Zorg dat je klant verbonden is

Wat ik vaststelde in mijn gesprekken, is dat hoe intenser iemand verbonden was met zichzelf en datgene wat werkelijk speelde, hoe gemakkelijker we naar een wezenlijke verandering vloeiden in onze gesprekken. En wanneer mensen gedissocieerd, vanop een afstand, over zichzelf praten, dat er véél minder beweging ontstaat. Wanneer we lijfelijk ervaren (niet enkel emotioneel) wat speelt, wordt sneller duidelijk wat nodig is. Hoe je dat doet – zelfs wanneer je klanten moeilijk zakken – daarover gaat dit hoofdstuk.

3 – Breng je klant in beweging

Aansluitend op de verbinding merkte ik ook dat fysieke werkvormen, die als het ware de innerlijke programmatie naar buiten brengen in de fysieke ruimte, een totaal andere impact hebben dan woorden. In dit hoofdstuk geef ik principes én technieken mee om het lichaam van de klant metaforisch in de situatie te zetten, en het patroon live uit te dagen en te transformeren.

4 – Speel met de dynamiek van het gesprek

Niet enkel de manier waarop je met het verhaal van je klant en de werkvormen speelt hebben impact op het resultaat van je gesprekken. Ook de manier waarop jij je lichaam en attitudes inzet dragen ontzettend veel bij. Een trage coach die altijd dezelfde vragen stelt, is al snel ‘uitgewerkt’ – evenals een ongedurige coach trouwens. Hoe groot is jouw gamma als coach, hoeveel verschillende ‘rollen’ kan je spelen?

5 – Wees eens niet zo fucking lief!

Misschien wel het belangrijkste hoofdstuk van dit boek. Zoals Hellinger zegt: ‘De wens om te helpen verhindert het helpen’. Coaching wordt vaak geassocieerd met lief en zacht, begrijpend en ondersteunend. Terwijl wat nodig is vaak een hardheid is, ten opzichte van de patronen van de klant. Dit vanuit een grotere liefde, die voorbijgaat aan de gezelligheid nu en of de klant tevreden is. Een liefde die de persoon werkelijk wil zien groeien, zelfs al is dat op dit moment confronterend en is de klant kwaad op jou. In dit hoofdstuk geef ik mee hoe je omgaat met weerstand, hoe je ‘fuck you!’ leert inbrengen in je gesprekken en hoe je omgaat met moeilijke emoties.

In elk hoofdstuk zitten cases, verschillende invalshoeken en praktische tips en technieken. Een weergave van mijn eigen proces en werkwijze. Deze legde ik uit aan de hand van voorbeelden, groepsoefeningen en live demonstraties.

Hoe ging het?

Spannend, om voor een groep grotendeels onbekende collega’s mijn ding te doen! Er zaten coaches met weken tot jaren ervaring, elk met hun achtergrond en methodieken. Hoe kijken zij naar de manier waarop ik zaken doe, aanpak, uitleg? Het is één ding om in je eigen kot show te geven, een ander om op verplaatsing je strepen te verdienen.

Zeker omdat ik erop sta om live te tonen wat ik doe, met mensen uit het publiek, zonder voorkennis of voorbereiding. Dat kan alle kanten uitgaan, en er ligt extra druk op met het publiek – bij mij en bij de coachee.

Toch zou ik het niet anders willen. Voor mij moet een expert durven en kunnen tonen hoe zijn methode werkt. Ik wil niet vragen om geloof, ik wil ontegensprekelijk demonstreren. En ik kick ook wel een beetje op de adrenaline 🙂

Ik kreeg feedback (nog minder woord en nog meer daad; niet ALLE platen moeten afgezet worden…), aanvullingen (hoe het lijf informatie opslaat en doorgeeft via de fascia en nervus vagus…), bevestiging (de kracht van lichaamswerk; dat je het verschil tussen blabla en krachtige ervaringen als coachee, als coach en zelfs als toeschouwer gewoon voélt…) en ook mogelijke paden voor de verdere ontwikkeling van mijn vaardigheden en de methode.

Het proces gaat verder, dat is tegelijk uitdagend en verrijkend. Een (levens)werk dat ik met veel liefde en enthousiasme verderzet.

Bedankt voor de aanwezigen, zeker zij die mijn boek kochten. En natuurlijk aan Peter Plusquin en Anne-Marie Walgering-De Walle voor hun prachtige organisatie en zorgzame omkadering.

 

Leren Coachen zonder Blabla?

Integrale Coaching is onze unieke coachmethode. Integrale Coaching slaat de brug tussen de klassieke meetbare, rationele coachmethodes en de intuïtieve, creatieve manieren van werken. Begeleid mensen op gebieden waar het weten het laat afweten.

Over Integrale Coaching